Forløbet

Opbygning og indhold.

Forløbet varer ca. 4 måneder, og består af 5 heldags-fællesmoduler med holdundervisning og 5 individuelle træningssessioner af halvanden til to timer. I de individuelle sessionerfår du tilknyttet en fast retorisk rådgiver, der hjælper dig med at løfte og finpudse din personlige kommunikationsstil.

male-boss-speaking-to-multiracial-colleagues-at-conference
diverse-colleagues-listening-to-senior-male-executive-at

Troværdighed, personligt brand og ledelsesrum

Hvilken type leder er du? Du kender dine resultater fra et hav af personlighedstests. Men hvad betyder det for, hvordan du kommunikerer? Forskning viser, at der groft sagt findes tre typer: Den karismatiske, den troværdige og ‘en-af-os’-typen. Hvordan smitter din ledertype af på dine kommunikationsvalg?

Dette modul handler om hvilket billede eller hvilken persona, du vil tegne. Hvad skal dine kollegaer synes om dig? Men også om, hvilket billede din kommunikation giver af dem. For ligesom man tegner et billede af sig selv, når man kommunikerer, tegner man også et af modtageren. Men hvilket billede skal du tegne, hvis dine modtagere skal handle, som du håber?

Forandringer, implementering og storytelling

I står med en ny strategi. Du skal melde den ud til hele divisionen. Det er vigtigt, de tager den til sig, da den udstikker kursen for jeres arbejde de næste par år. Men hvordan sikrer du, at strategien når videre end taglinen på dit slideshow? Hvordan skaber du overgangen fra ord til handling?

Alt for mange ledere tænker, at et oplæg af 30-40 minutters varighed sikkert er nok – det er det ikke. Dette modul giver dig redskaberne til at lægge den stærke slagplan, der med mere end en enkelt town hall-talk får dine medarbejdere til at tage strategi, ny organisationsstruktur eller noget helt tredjetil sig. Vi giver dig en forståelse af, hvordan man flytter folk fra et standpunkt til et nyt. Trin for trin.

Overbevisende mundtlig formidling

Nej, det er ikke (kun) ølkasseoplæg, det handler om. Men jo, det er et spørgsmål om at brænde igennem, når du siger noget. Alt for meget fakta; et utal af detaljer, der kun er vigtige for dig; alt for langt fra strategi til medarbejdernes virkelighed … sådan ser mange oplæg fra ledere desværre ud. Og det gør, at medarbejderne alt for sjældent forstår den nye strategi, der er brugt så mange ressourcer på.

Her går vi tæt på dig, din måde at holde oplæg på og dine muligheder for at ramme plet. Kropssprog, rød tråd ogviden om anerkendende kommunikation udgør rygraden i dette modul. Vi lover, du brænder bedre igennem bagefter!

Møder og samtaler

Er du en af de ledere, hvis medarbejdere sidder i et andet land, i en anden by, i en anden bygning eller i en anden del af huset, så kender du til distanceledelse. Ofte føler de medarbejder, der sidder længst væk, at de får alt at vide sidst, at du ikke er tilstedeværende nokhos dem, og at du ikke synes, de er vigtige. Samtidig er dine primære kanaler til dem skype, telefon og mail – og nok mest det sidste

Distanceledelse handler om, hvordan du bedst bruger dine kommunikationsværktøjer til at lede, motivere og guide dine medarbejdere. Særligt når du ikke sidder midt blandt dem.

Ledelse på distancen

Du har indkaldt til møde. Du ved, hvad du gerne vil opnå. Men mødet bliver ikke helt, som du havde drømt om. Deltagerne taler om alt andet end dagsordenen,og når du kommer med dine pointer, lytter de godt nok – men reagerer ikke, som du vil have dem til. Og de stiller spørgsmål, der fjerner energien fra dit mål.

En analyse viser, at vi kunne spare næsten 14 arbejdsdage per år, hvis vi blev bedre til at holde møder. Og det er ikke kun medarbejderne, der skal forbedre sig. På dette modul får du træning i at få dine deltagere til at gøre, som du gerne vil have dem til. Intet mindre.

360-graders kommunikationsanalyse

Inden forløbet begynder, får du en 360-graders analyse af dine kommunikative styrker og svagheder, som er udgangspunkt for den personlige træning. Værktøjet måler på 7 forskellige ledelsesmæssige kernekompetencer, som alle har afgørende betydning for effekten af din kommunikation.

Det er ikke en personlighedstest – det er en test af din gennemslagskraft, og hvordan dine modtagere ser dine kommunikative kompetencer. Med den viden kan du sætte ind der, hvor det giver mest effekt. Samtidig får du et reality check, når du finder ud af,om dit eget billede af din ledelseskommunikation matcher den opfattelse, dine kollegaer og medarbejdere har.

Esben Egede Rasmussen

– Direktør, Fødevarestyrelsen

“Forløbet hos Rhetorica er det mest direkte anvendelige, jeg nogensinde har været på. Jeg har kunnet gå hjem og implementere det lærte samme dag og har oplevet den positive effekt af at holde bedre taler, bedre møder, og i det hele taget blive skarpere og mere bevidst om min kommunikation.”

Esben Egede Rasmussen

Hvordan kan vi hjælpe dig?

Kontakt os, hvis du har spørgsmål eller vil tilmelde dig

Get in touch




* By clicking "Submit", you agree to our Privacy Policy.
** This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.